Köpvillkor
1. Allmänna bestämmelser
1,1. Nedanstående försäljningsvillkor (”Villkor”) gäller erbjudande om och försäljning av produkter via Cliniques webbplats i Sverige.
1,2. För att kunna köpa produkter på Webbplatsen måste kunden: (a) vara minst 18 år gammal, eller om minderårig, ha målsmans godkänannde; (b) vara konsumenter, dvs. naturliga personer som agerar i syften som ligger utanför deras bransch, verksamhet, yrke och profession; (c) registrera sig på Webbplatsen och (d) inneha ett giltigt kreditkort.
1,3. Detta kontrakt ska upprättas på svenska om din leveransadress är i Sverige och ska vara underställt lagstiftningen i ditt leveransland. Sådana lagar benämns ”Lokal lagstiftning” i dessa Villkor.
2. Identifiering av säljaren
2,1. Säljaren är Estée Lauder Companies, Delta Park 37, 2nd floor, DK-2665 Vallensbæk Strand.
3. Produkter
3,1. Information om produkterna finns på webbplatsen och tillhandahålls i enlighet med Lokal lagstiftning.
3,2. Vi kommer att tillämpa normal aktsamhet för att säkerställa att information, beskrivningar och bilder av produkter som visas på Webbplatsen är korrekta vid den tidpunkt den relevanta informationen lades in i systemet. Emellertid garanterar vi inte, i den utsträckning som är tillåten enligt gällande lagstiftning, att ovan nämnda information, beskrivningar och bilder av produkter är korrekta, kompletta, tillförlitliga, aktuella eller felfria.
3,3. De produkter som beskrivs på Webbplatsen och eventuella prover som vi kan tillhandahålla till kunden, är endast till för personligt bruk. Kunder får inte sälja eller återsälja några av dessa produkter eller prover av dessa. Vi förbehåller oss rätten att, med eller utan föregående meddelande, annullera eller minska kvantiteten av produkter eller prover som tillhandahålls till kunden som, efter vårt gottfinnande, kan leda till ett brott mot dessa Villkor.
4. Priser
4,1. Uppgivna priser på produkter tillgängliga via Webbplaten är inklusive moms enligt aktuell momssats och uttrycks i lokal valuta. Fraktkostnader ska läggas till priset för produkterna och visas separat i beställningsformuläret. För ytterligare information, besök gärna Webbplatsens sektion om leverans.
4,2. Vi kontrollerar regelbundet att de priser som visas på Webbplatsen är korrekta; emellertid kan vi inte garantera frånvaron av fel. I den händelse att ett uppenbart fel i en produkts pris upptäcks, erbjuder vi kunden möjligheten att köpa produkten till det korrekta priset eller att annullera beställningen.
5. Göra en beställning
5,1. Kunden vägleds genom beställningsprocessen med hjälp av enkla instruktioner på Webbplatsen.
5,2. För att göra en beställning måste kunden ange det antal av produkten han/hon vill köpa (upp till fyra (4) av varje enstaka produkt), med ett maximalt köp av 6400 kr per kund. Vi måste också begränsa beställningar till högst tre (3) beställningar per kund och dag.
5,3. Kunden måste klicka på ”Lägg i varukorgen” för att placera den valda produkten i önskat antal i varukorgen. Kunden kan när som helst under shoppingen titta på produkterna i varukorgen genom att klicka på ”Kassa”. Kunden kan spara en produkt som favorit genom att klicka på ”flytta till favoriter" under produktnamnet. Produkten flyttas då till kundens favoritsektion i ”Mitt konto”. För att kunden ska få åtkomst till sina favoriter från vilken dator som helst måste han/hon registrera sig eller logga in på sitt konto.
5,4. Kunden måste följa instruktionerna på skärmen för att gå igenom betalningsprocessen. Kunden kan alltid rätta till fel i information som han/hon har uppgett, ändra innehållet i varukorgen genom att lägga till eller ta bort en eller flera produkter, eller annullera hela beställningen vid betalningen innan han/hon skickar sin beställning. Genom att skicka beställningen bekräftar kunden och tillkännager att han/hon har läst alla instruktioner som tillhandahålls under betalningsprocessen och accepterar dessa Villkor. Kunden gör en beställningsförfrågan för produkter via Webbplatsen genom att klicka på knappen Skicka i slutet av beställningsprocessen.
5,5. När en beställning har skickats visas en ”tacksida” och kunden får kort därefter en e-postbekräftelse på att beställningen är mottagen. I enlighet med bestämmelserna i Lokal lagstiftning, innehåller e-postbekräftelsen en sammanfattning av Villkoren, information om de köpta produkternas viktigaste egenskaper, detaljerad prisinformation och betalningsmetod, information om fraktkostnader, information om villkor och metod för att utöva ångerrätten, vilken adress klagomål kan skickas till, information om supporttjänster och om befintliga garantier.
5,6. Om beställningsbekräftelsen inte har kommit inom 24 timmar efter att beställningen skickats, kan kunden kontakta oss på 0200753748 för ytterligare information.
5,7. If customers have any questions or concerns when placing an order or if they wish to enquire about a previously placed order, they may contact us at +46844688408 or via e-post. För snabbast möjliga service uppmanas kunden att ha sitt beställningsnummer tillgängligt.
6. Rabattkoder
6,1. För att utnyttja en rabattkod måste kunden ange sin kod i rutan ”rabattkod” under betalningsprocessen på Webbplatsen. Kampanjkoder är skiftlägeskänsliga och ska anges exakt som de visas.
6,2. När en rabattkod accepteras visas rabatten på sidan ”Granska beställning”.
6,3. En rabattkod per beställning kan användas.
7. Betalningsalternativ
7,1. Kunder kan betala för produkterna med kreditkort. Följande kreditkort accepteras:
Visa och Mastercard
7,2. Vi accepterar inte kreditkort med fakturaaddresser utanför EU eller Norge.
7,3. Kunder behöver inte betala för någon produkt innan den skickas.
7,4. För kundens säkerhet måste kundens fakturanamn och -adress matcha det kreditkort som anges för betalning. Vi förbehåller oss rätten att avbryta en beställning som inte klarar detta villkor.
7,5. Alla kreditkortinnehavare är föremål för valideringskontroller och godkännande av utfärdaren av kreditkortet. Om utfärdaren av kundens betalkort vägrar, eller av någon anledning inte godkänner, betalning till oss, vare sig det gäller före eller efter en betalning, tar vi inte ansvar för eventuell försening eller utebliven leverans.
8. Frågor om beställningar
8,1. Vanligen skickas produkterna inom 2 till 5 arbetsdagar. For any shipping information customers may contact us at +46844688408 or via e-post.
8,2. Kunderna kan kontrollera status på sina senaste beställnignar på sidan Beställningsstatus under Mitt konto. Det är det enklaste och snabbaste sättet att få den mest aktuella informationen om beställningar.
8,3. När kunden klickar på sidan Beställningsstatus blir han/hon ombedd att logga in med sin e-postadress och sitt lösenord. En sida med en sammanfattning av beställningen ger kunden detaljerad information om aktuella och tidigare beställningar. När en beställning har skickats visas relevant spårningsnummer, om sådant finns. Kunder kan spåra beställningens leveransstatus med vår kurir genom att klicka på ”Skickad” under rubriken Beställningsstatus. Ibland visas spårningsnumret upp till 24 timmar efter att beställningen har skickats.
8,4. Ibland kan systemet annullera order eller delar av en order av olika orsaker. Några av orsakerna är:
• Varan(orna) inte tillgängliga
• Det uppstod ett fel i samband med betalningen
• Kan inte leverera till uppgiven adress
• Två likadana beställningar har gjorts
• Annullering på begäran av kunden
8,5. Om en beställning annulleras får kunden ett e-postmeddelande med information om orsaken. Kunder behöver inte betala för annullerade beställningar. If the customer is interested in placing a new order or if the customer has any questions about a cancelled order, he/she may contact +46844688408 or via e-post.
9. Leverans
9,1. Beställningar behandlas och skickas endast på vardagar (måndag–fredag, utom helgdagar) Beställningar som görs på lördag eller söndag behandlas följande arbetsdag.
Pågrundav överbelastning hos Postnord, kan det uppstålängre leveranstider just nu. Har du frågor kring ditt paket, var snäll kontakta PostNord
9,2. Vi kan inte behandla beställningar till en boxadress.
9,3. Fraktkostnader betalas av kunden och visas separat på beställningsformuläret och följesedeln. Inga fraktkostnader utgår för köp över det belopp som vi uppger på Webbplatsen.
9,4. I enlighet med Lokal lagstiftning ska produkterna levereras inom 30 (trettio) dagar från dagen efter att beställningen gjordes av kunden, om vi inte meddelar kunden inom samma period, inklusive med e-post, att de beställda produkterna inte finns tillgängliga, eller tillfälligt inte finns tillgängliga.
10. Ångerrätt
10,1. Vi har förbundit oss att erbjuda kunderna de bästa möjliga kosmetiska produkterna. Om kunden upplever att de produkter han/hon fick från oss inte uppfyller hans/hennes förväntningar, har kunden, enligt Lokal lagstiftning rätten att dra sig ur kontraktet, utan att specificera skäl, inom fjorton (14) arbetsdagar från det datum då produkterna mottogs.
10,2. Notification of customer’s intention to exercise the right of withdrawal can be done via e-post with customer’s order details, including customer order number and the description of the products, which are being returned. I beställningens förpackning hittar kunden en leveransavi med information om beställningen tillsammans med information om vår returprocess. Om produkterna som finns på leveranssedeln inte överensstämmer med de som levererades, ska kunden omedelbart kontakta oss genom att tinga 0200753748.
10,3. Vår kundtjänst utfärdar då ett ärendenummer och en e-postbekräftelse till kunden. Kunden uppmanas att anteckna detta ärendenummer för framtida referens i kontakt med kundtjänst om detta ärende.
10,4. Om kunden returnerar produkter av andra skäl än produktdefekter eller ofullständig eller felaktig leverans, måste han/hon ordna och betala för returen av produkterna till oss.
10,5. Vid utövandet av ångerrätten förbinder vi oss att återbetala kunden hela priset för produkterna inom trettio (30) dagar från mottagandet av returen, under förutsättning att de skickas till oss oanvända och oskadade, så snart som möjligt vid utövande av ångerrätten, och att vi får bevis för returen före återbetalningen. Återbetalningar görs endast till det ursprungligen använda kreditkortet. Vi skickar en e-postbekräftelse till kunden när återbetalningen har gjorts.
10,6. Det rekommenderas starkt att paketet skickas med rekommenderad leverans (en som kräver underskrift vid mottagandet).
10,7. Ovanstående bestämmelser gäller endast för köp som gjorts online. Produkter som köps i en butik blir föremål för den enskilda butikens returpolicy. Returer eller byten av köp som görs i en Clinique-butik kan inte returneras eller bytas hos Clinique Online. Returer av köp som gjorts online accepteras inte för retur eller byte hos en Clinique-butik.
11. Bristande överensstämmelse
11,1. I fall då produkterna brister i överensstämmelse enligt Lokal lagstiftning ska de juridiska garantier som fastställs i Lokal lagstiftning gälla. Kunden har rätt att kostnadsfritt få produkternas överensstämmelse åtgärdad genom reparation eller utbyte. Om ingen av ovanstående åtgärder kan vidtas, har kunden rätt att få lämplig nedsättning av priset för produkterna eller annullering av kontraktet. Kunden avsäger sig dessa rättigheter om han/hon inte meddelar oss om den bristande överensstämmelsen inom en rimlig tid efter att han/hon upptäckt sådan bristande överensstämmelse. I fall där den bristande överensstämmelsen blir uppenbar inom tre (3) år efter leveransen av produkterna ska vi hållas ansvariga.
12. Gällande lag och jurisdiktion
12,1. Dessa Villkor är underställda och måste tolkas i enlighet med Lokal lagstiftning.
12,2. Eventuella tvister som uppstår utifrån tolkningen, giltigheten och/eller fullgörandet av dessa Villkor ska vara föremål för obligatorisk jurisdiktion vid behörig domstol på kundens bostads- eller hemvistort.
13. Kontakt
13,1. For any information and support on products and methods of purchase through the Site the customer may contact us at +46844688408 or via e-post or by post to the following address:
Estée Lauder Companies, Delta Park 37, 2nd floor, DK-2665 Vallensbæk Strand.
14. Klagomål
Har du klagomål gällande ditt onlineköp kan du kontakta oss på 0200753748. På samma sätt kan du hänvisa tvister som rör försäljningen av produkten till följande Alternativa Tvistlösningsorgan:
Sverige | Om du har klagomål på ditt online köp kan du kontakta oss via: e-post. I enlighet med EU:s förordning nr 524/2013 om tvistlösning online vid konsumenttvister kan du hänskjuta tvister till EU-kommissionens online-plattform, som finns tillgänglig på: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage På samma sätt kan du hänskjuta tvister relaterade till försäljningen av Produkten till det Alternativa Tvistlösningsorganet: Allmänna reklamationsnämnden E-post: arn@arn.se |